Kim de Wit en Marc van Mensvoort

Een gemeente heeft een breed en divers takenpakket. In de gemeentelijke organisatie vind je daarom veel verschillende specialismes. Hoewel er veel en intensief wordt samengewerkt, hebben sommige specialismes weinig met elkaar van doen. Toch is de overlap groter dan je denkt. We spraken twee van onze collega’s over de verschillen en overeenkomsten in hun werk.

‘’Het moet niet om mij draaien, maar om de ander’’ antwoord Kim direct als we haar vragen naar haar motto. Kim de Wit is medewerker Gemeente Contact Centrum en staat onze inwoners en andere betrokkenen dagelijks te woord aan de receptie en telefoon. ‘’Ik heb ook een paar mooie quotes’’ zegt Marc, ‘’die passen zowel in mijn vakgebied als in die van jou.’’ Marc van Mensvoort is onze Adviseur Integrale Veiligheid.

Marc van Mensvoort en Kim de Wit aan tafel op het terras van het Huis van Waalre

Kim: ‘’Als ik iemand blij kan maken, dan word ik daar blij van’’ legt Kim uit over haar motto. ‘’Ik krijg veel vragen, en dan kan ik dingen uitzoeken om inwoners verder te helpen. Mensen zijn niet altijd blij als ze bellen, bijvoorbeeld omdat de straatverlichting het niet doet. Uiteindelijk worden inwoners blij als de lampen weer aanspringen, zeker als ze dat niet hadden verwacht. Ik probeer in mijn werk alles op alles te zetten om mensen te helpen.’’ ‘’Het gevoel van dienstbaar zijn’’ bevestigt Marc met een van zijn quotes. Marc: ‘’In mijn functie is dienstbaar zijn, het verschil maken voor het belang van inwoners en ondernemers. Ik denk graag van buiten naar binnen. Bij sommige organisaties wordt er vooraf bedacht wat er dit jaar gaat gebeuren en op welke thema’s de focus ligt. Maar dan mis je wat er daadwerkelijk speelt in de directe omgeving. Dan weet je niet waar mensen buikpijn van krijgen. Juist dáár moeten wij als gemeente iets mee doen.’’

We vragen Marc en Kim naar hun rol

Marc: ‘’Samenvattend heb ik een adviserende en coördinerende rol, ik ben aanspreekpunt voor en werk integraal samen met partners voor de veiligheid van inwoners en ondernemers. Als je in mijn functie afwacht, dan ben je vaak te laat. Ik ben hiervoor werkzaam geweest bij de politie. Als politieagent moet je altijd naar de locatie van het incident toe. Je zet een stap vooruit, terwijl anderen juist een stap achteruit doen. Ook bij de gemeente is dat het geval; ik zet een stap vooruit om in samenwerking met partners het incident of het vraagstuk in goede banen te leiden. Het doel is om schade zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast is preventie een belangrijk onderdeel van mijn functie. We investeren in bewustwording en het herkennen van signalen van (ondermijnende)criminaliteit, zoals een drugslab of hennepkwekerij. Zo werken we aan de weerbaarheid van onze inwoners en ondernemers en het vergroten van de meldingsbereidheid. Dat doen we door bijvoorbeeld een preventiedag te organiseren voor ondernemers. Dan blijkt dat mensen denken dat ze heel veel zien en weten, terwijl dat niet het geval is. Je ziet het pas als je het door hebt.’’

Kim: ‘’Mensen bellen soms schoorvoetend op om iets te melden. Maar dan zeggen wij altijd: melden is goed want daar wordt de gemeente alleen maar mooier en beter van.’’ Marc: ‘’Gezamenlijk dragen we bij aan de leefbaarheid van de gemeente Waalre.’’ Kim: ‘’Hoe vriendelijker wij zijn, hoe makkelijker zo’n gesprek gaat. Je moet veel begrip tonen en je verplaatsen in iemands schoenen. Niet iedereen stoort zich aan hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat het probleem er niet is. Niks is gek of stom of onnodig, we nemen alles serieus en we proberen het op te lossen. Niet iedereen is het altijd eens, maar dan kunnen wij het wel uitleggen. Uiteindelijk zijn mensen toch blij omdat ze de reden kennen. Dat is de sterke kant van het Gemeente Contact Centrum. Begripvol en empathisch overkomen. Inwoners willen gehoord worden.’’

Marc: ‘’Mag ik daar iets aan toevoegen? Je moet mensen het gevoel geven dat zij met die melding iets goeds hebben gedaan, dat ze een waardevolle bijdrage hebben geleverd. Want als je deze mensen niet bedankt of voorziet van een terugkoppeling, dan bellen ze de volgende keer niet meer. Dan verlies je ogen en oren in de maatschappij. Dat is denk ik de kracht die het GCC heeft.’’ Kim: ‘’Het GCC is het eerste aanspreekpunt van de gemeente Waalre. Ons werk is multifunctioneel en allesbehalve saai. Als je ziet wat wij allemaal doen en weten… We onderscheppen veel om de afdelingen te ontlasten. We hebben een interne kennisbank als helpend handje. Maar is het een echt inhoudelijke vraag, dan schakelen we door naar de afdeling. Of als er een evenement in het Huis van Waalre is, dan ben ik een bezig bijtje. Ik loop altijd even mee, bied koffie aan of maak een praatje, help mensen bij de bieb. In het voorjaar laat ik graag de kuikens bij de vijver in de tuin zien. Het is een kleine moeite.’’ Marc: ‘’Niet dat je een nummertje moet trekken.’’ Kim: ‘’Ja, je bent een stem en gezicht van Waalre. Of ik dat nu ben of een collega, er is altijd iemand waar ze bij terecht kunnen. Er is mogelijkheid om persoonlijk een vraag te stellen. En als ik beloof dat ik erop terugkom, dan kom ik daar altijd op terug. Ook als ik een halfuur langer moet blijven. Want ik weet hoe vervelend het is als je zelf op een telefoontje zit te wachten.’’

En hoe is de samenwerking intern?

Kim: ‘’Ik vind Waalre echt heel erg leuk. Ondanks zoveel afdelingen en verschillende mensen, van burgemeester, tot wethouder, tot GCC, ik ken iedereen. Je kunt overal zo binnen lopen en er is altijd iemand die het antwoord heeft. Zo kan ik de inwoner sneller helpen. De organisatie voelt klein. We zijn heel behulpzaam naar elkaar. Als er minder bezetting is bij een andere afdeling, ondersteunen wij door taken over te nemen.’’ Marc vervolgt met een quote: ‘’Gezamenlijke verantwoordelijkheid, dat voel je heel erg bij de teams. Het is een laagdrempelige organisatie, geen hiërarchie. Als er iets moet gebeuren dan hoeft dat niet via-via. Bij een grote gemeente werken tientallen medewerkers op mijn vakgebied. Hier ben ik alleen. Dan wordt er ook meer van mij verwacht, maar ik kan wel rechtstreeks schakelen met het bestuur. Daardoor kun je vanuit je rol het verschil maken.’’ Kim: Ik heb veel geluk met mijn collega’s die veel weten. Ik zit hier nu ruim een jaar en heb al heel veel geleerd. Ik heb in Waalre gewoond en gewerkt maar wist weinig van Waalre. Nu weet ik waar projecten en nieuwbouw plaatsvinden, wanneer evenementen zijn en ga zo maar door. Maar ik kan nog veel meer bijleren, want elke dag is er toch weer iets nieuws.’’ Marc: Toen ik in Waalre startte zeiden ze tegen mij, geef jezelf een jaar om je functie te leren kennen. En dat is ook echt zo. Het is niet zo dat je dan een jaar minder kunt, maar je hebt een jaar nodig om op vlieghoogte komen. Om te ontdekken wat je rol is in de organisatie, ten opzichte van bestuur, college en raad. Kim: ‘’Weet je wat ook heel leuk is? De Waalre Academy. Bijvoorbeeld bij de cursus ‘Hoe werkt de gemeenteraad’ kijk je een avondje live mee en dan leer je hoe het werkt. Als je niet uit de gemeentewereld komt, weet je daar niks over. Je kunt cursussen volgen overal allerlei thema’s binnen de gemeente en dat vind ik echt interessant. In mijn werk heb ik daar veel profijt van!‘’ Kim: Ik heb nooit bij een andere gemeente gewerkt, maar ik ervaar het zelf en hoor ook van anderen dat het goed geregeld is hier. De werkplekken zijn lekker open, je spreekt elkaar makkelijk aan. Misschien is dat ook het gebouw?’’ Marc: Zeker, maar het is denk ook de cultuur.’’ Kim: En de locatie is echt uniek. Je zit letterlijk te lunchen in het bos.’’

Wat hebben jullie geleerd sinds je hier werkt?

Marc: ‘’Werken aan veiligheid doe je niet alleen, maar samen. Ik had nog geen groot netwerk opgebouwd toen ik in Waalre startte. Een goed netwerk opbouwen kost tijd. Ik heb geleerd hoe je integraal kunt samenwerken en hoe je elkaar kunt versterken. Bijvoorbeeld bij het toepassen van zowel strafrechtelijke als bestuursrechtelijke wetgeving en bevoegdheden. Het probleem is van ons allemaal, niet alleen van de gemeente of alleen van mij. Je kunt je hulpvraag overal stellen, intern en ook bij omliggende gemeenten.’’ Kim: ‘’Door te investeren in de relatie doen mensen sneller iets voor je, ook de partners buiten. Ik vind het een superleuke baan, ik blijf hier tot mijn pensioen.’’